A modern szervezetek jellemzője a tudatosság, ami ebben a tekintetben arra utal, hogy a cég törekszik a hatékonyságot visszavető problémák mielőbbi azonosítására és azok megoldására. Ez a fejlődés iránti igény a szervezeti kultúrában és a folyamatokban manifesztálódik. Ha a vállalat problémát észlelt, akkor azon változtatni szeretne. Ebben nyújt segítséget a szervezetfejlesztés! Nézzük, mint kell tudni róla, és melyek a szervezetfejlesztés módszerei!
A szervezetfejlesztés, vagyis OD (Organizational Development) egy folyamat, melynek célja a szervezet megújítása, hatékonyabbá tétele, a teljesítmény fokozása és a végeredmény minőségének javítása.
Egy cég működését a stratégia és a szervezeti kultúra határozza meg. A szervezetfejlesztés során az e területeken megmutatkozó hiányosságokat azonosítják profi szakemberek segítségével, majd pedig akcióterv készül a fejlesztésükre.
A cégek fejlesztése egy alaposan megtervezett, megkomponált tevékenységsorozat, ami nem felszíni kezelés. Mélyreható változás, ami a cég esszenciáját, a szervezeti kultúrát módosítja.
Az erőfeszítések hatására a szervezet sokkal rugalmasabbá, odafigyelőbbé válhat, a problémákat és akadályokat a dolgozók könnyedén veszik majd, így jobban tudnak reagálni a környezet változásaira.
A szervezet fejlesztésének folyamata összetett, 7 lépésből áll. Ezeket vesszük sorra a következőkben!
1.Felismerés: az első és sokszor a legnehezebb lépést a probléma felismerése, annak belátása, hogy külső segítségre van szükség a problémamegoldáshoz.
2.Szerződéskötés: a felismerést az elköteleződés követi, ami a szerződéskötésben nyilvánul meg. A vezetés szakmai segítséget kér, egy képzett tanácsadót bíz meg, hogy végezze el a szervezetfejlesztést.
3.Felmérés, diagnózis: a munka első szakaszában a szakember felméri a cég jelenlegi állapotát, összegyűjti a legfontosabb adatokat, a jelenlegi problémákat.
4.Visszajelzés: a felmérés eredményeit a vezetőséggel megvitatja a tanácsadó, és meghatározzák, hogy mik a célok, milyen fejlődést szeretnének elérni a program hatására.
5.Akcióterv: a következő lépés a fejlesztési stratégia összeállítása. Ebben a szakaszban határozzák meg a fejlesztés menetét lépésről lépésre.
6.Megvalósítás, beavatkozás: megtörténik az akcióterv megvalósítása, gyakorlatba átültetése.
7.Értékelés: a folyamat zárásaként az eredmények kiértékelése és a célokkal való összevetése következik. Fontos, hogy a fejlesztési procedúra közben is legyen egyfajta eredménykövetés, így ugyanis elvégezhető a stratégia finomhangolása, korrigálása.
A szervezetfejlesztésnek vannak az egyénre ható és a struktúrára ható módszerei. Előbbi metódusok olyan eszköztárral dolgoznak, amelyek az egyéni fejlődést segítik elő, utóbbiak pedig az egész csapatra, a felépítésre, a szerkezetre, a kultúrára hatnak.
Az egyénre ható módszerek célja, hogy a munkatársak hatékonyságát, együttműködését külön-külön fejlessze.
A struktúrát befolyásoló módszerek olyan praktikus változtatások, ami a cég teljes működését, a folyamatokat is meghatározzák.
A szervezetfejlesztés célja, bármelyik módszerről is legyen szó, a hatékony munkavégzés kialakítása. Egy igen összetett, több komponensű folyamat ez, ami megköveteli a külső perspektívát, a nézőpontváltást a fejlesztésre szoruló pontok azonosításához. Formailag a tudásátadás és ezáltal a fejlesztés megvalósulhat workshopként, tréningként és coachingként is, ezek más-más szituációkban alkalmazhatók a leghatékonyabban.
Változtatni nehéz, nemcsak a magánszemélyek, hanem a cégek számára is. Az emberek könnyen belekényelmesednek a fennálló rendszerbe és inkább lemondanak a hatékonyságnövelésről, és jellemzően idő, illetve pénzhiányra hivatkozva mellőzik a szervezetfejlesztést. Hosszú távon azonban ez a stratégia nem kifizetődő. Minél tovább görgeti maga előtt a cég a problémákat, annál nagyobb károkat okoz, melyek javítása sokkal hosszabb és költségesebb lesz.
Ne habozz, dönts a változás és a siker mellett!
A HCED Humánfejlesztés az SDC Profil Kft. brandje. © 2021 Minden jog fenntartva!
Site by Meraki