A vezető szerepe a home officeban

02.
2021. jan.

 

A home office-t a nyilvánvaló előnyök miatt könnyen megszokták a munkavállalók. De vajon mi a vezető szerepe ebben, mire kell figyelnie, hogy csapata jól működjön?

 

A legfontosabb vezetői kihívások

Az első pont, amelyet a menedzsereknek ki kell pipálniuk, az a home officet lehetővé tevő informatikai infrastruktúra megbízhatósága. Meg kell hozni olyan döntéseket, mint például milyen kollaboratív szoftvereket fognak egymás közt használni, min zajlanak majd a meetingek, vagy hogy mikor kell szoftvereket váltani a nagyobb hatékonyság kedvéért.

A csapatmunka a következő megoldandó feladat. Hogyan működjenek együtt, amikor egymástól távol elkülönítve kell dolgozniuk? Újfajta projectmenedzseri szemléletet kell elsajátítani, amelyben a teljesítményértékelés rendszere, menete, gyakorisága is megváltozhat.

A fegyelem kérdése is előkerül. Ez azt jelenti, hogy a rendelkezésre állásról, a reagálásról szabályokat fektetnek le, mert a home office kötetlen jellege miatt érdemes tisztázni a vitára, félreértésre okot adó szituációkat. Például van olyan, aki kutyasétáltatással töri meg a home office egyhangúságát, másnál pedig az ebédidő változik a közös, rituális étkezések elmaradása miatt. Természetesen ezt segíti elő a transzparencia, amikor a vezető is tud a vele dolgozók időbeosztásáról, és az elvárásokkal mindenki tisztában van.

A munkahelyi kultúra felépítése, a csapatszellem megtartása újabb nehézségek elé állíthatja a menedzsert. A jó vezető – a HR osztály hathatós támogatásával – kidolgozza azokat a részleteket, eseményeket, amellyel a vállalat értékei, stílusa távmunkában is fenntartható.

 

Elvárt vezetői tulajdonságok

Az új helyzet kezelésében a menedzsereknek a készségeit is fontos megújítania, sőt, talán teljesen újakat is beszereznie.

Nyitottság – hiszen a személyes találkozások hiánya miatt jobban meg kell hallania munkatársai visszajelzéseit.

Empátia – hiszen itt a megértés a motiváció alapja lehet.

Rendszeretet – a home officeban a munkák, a projectek könnyebben szétcsúszhatnak, ezért még fontosabbá válik a határidők megtartása.

Türelmesség – a home office nem mindenkinek egyformán optimális megoldás. Van, aki csak később veszi fel a ritmust, a jó vezető támogatja és bevárja.

Dicséret – talán most még nagyobb szerepe van a pozitív visszajelzéseknek, mint az irodai napokban.

 

Nagy Péter
Alapító, Tanácsadó

Humánfejlesztés weboldal
Sütihasználati tájékoztató

A honlappal kapcsolatos felhasználói élmény fokozásának érdekében, az adatkezelési tájékoztatóban foglaltak alapján, honlapunkon sütiket alkalmazunk.